Etapa Escolar

L'etapa escolar

És el període de desenvolupament que comença amb l'inici escolar i finalitza amb l´adolescència.

A aquesta edat el nen ha de sortir de casa seva i entrar a un món desconegut, on les persones que formen la seva família i el seu món fins a aquest moment, es queden fora. El seu èxit o fracàs en aquest període dependrà en part de les habilitats que hagi desenvolupat en els seus anys de vida anteriors. Aquest fet marca l'inici del contacte del nen amb la societat a la qual pertany, la qual fa exigències que requereixen de noves habilitats i destreses.

D'altra banda, la relació amb els pares canvia, iniciant-se un procés gradual d'independència i autonomia, i apareix el grup de amics com un referent important que es constitueix en un dels seus eixos centrals del desenvolupament.

Tristesa, pessimisme i apatía

Els nens tenen canvis en el seu estat d'ànim, com els adults, i la tristesa és un sentiment natural i adaptatiu. Ara bé, serà una senyal d'alarma si és desproporcionada a la causa, molt profunda o perllongada en el temps o si va acompanyada d'altres símptomes.


La tristesa pot anar acompanyada de mostres de pessimisme ( tendència a jutjar els esdeveniments pel seu aspecte més desfavorable i/o negatiu ).

Alguns nens tenen un tarannà més ansiós i/o negatiu i tenen habilitat per detectar allò que va malament. Encara que hi hagi aspectes positius, detecten els problemes o els anticipen. Aquest estil negatiu d'enfrontar-se a la vida pot ser la causa de la tristesa o la conseqüència d'un estat d'infelicitat.


També podem trobar apatia. Aquesta es caracteritza per una disminució de l'energia, cansament físic i/o mental, pèrdua d'interès per activitats i aficions ( per exemple, els nens i nenes poden abandonar hobbies i entrenaments que abans els satisfeien ).

Si un nen presenta aquests símptomes no necessàriament ha d'estar deprimit. Però, si aquest estat de tristesa interfereix en l'activitat social, en la vida familiar i escolar de manera significativa, i a més va acompanyada d'altres símptomes, serà important poder-ne fer una avaluació psicològica acurada i establir el tractament adequat si és necessari.

Amb les estratègies adequades es pot corregir. Els nens poden aprendre a:  reconèixer els pensaments negatius i modificar-los, solucionar els problemes i valorar els aspectes positius de si mateixos. De la mateixa manera, si hi ha factors desencadenants es poden treballar i si la patologia és més severa caldrà intervenció farmacològica.

La informació proporcionada en aquesta web, es només per el seu coneixement general i no és substitut de consells mèdics o professionals per a condicions mèdiques especifiques. Vostè no ha d’utilitzar aquesta informació per a diagnosticar o tractar cap problema de salud o malaltia sense consultar amb un professional mèdic.

Web actualitzada el dijous 22 juny 2017, 15:30