Etapa Escolar

L'etapa escolar

És el període de desenvolupament que comença amb l'inici escolar i finalitza amb l´adolescència.

A aquesta edat el nen ha de sortir de casa seva i entrar a un món desconegut, on les persones que formen la seva família i el seu món fins a aquest moment, es queden fora. El seu èxit o fracàs en aquest període dependrà en part de les habilitats que hagi desenvolupat en els seus anys de vida anteriors. Aquest fet marca l'inici del contacte del nen amb la societat a la qual pertany, la qual fa exigències que requereixen de noves habilitats i destreses.

D'altra banda, la relació amb els pares canvia, iniciant-se un procés gradual d'independència i autonomia, i apareix el grup de amics com un referent important que es constitueix en un dels seus eixos centrals del desenvolupament.

Mutisme

El mutisme és la inhibició de la parla en totes les situacions.

El mutisme selectiu és un trastorn de la conducta, d'origen emocional, caracteritzat per la dificultat del nen per interactuar i parlar en determinades situacions. S'acostuma a manifestar quan s'incorpora a l'escola infantil o al traslladar-se a un nou centre escolar.

Els nens que manifesten aquestes conductes tenen una parla adequada i es comuniquen d'acord a la seva edat.


Les senyals d'alarma de mutisme selectiu són:

 

  • No parlar en situacions concretes malgrat poder expressar-se amb normalitat en d'altres ( la seva familia ).
  • No buscar la relació/comunicació encara que se li demani.
  • No parlar davant persones que no formin part de la seva família o del seu cercle íntim d’amistats
  • No mantenir un bon contacte visual.
  • No somriure.
  • No saludar, ni acomiadar-se, ni donar les gràcies.
  • Fer servir altres formes de comunicació ( xiuxiuejar, fer servir les mans o el cap, escriure, etc. )
  • Tenir dificultat per parlar d'ell mateix i per expressar els seus sentiments.
  • Ser excessivament tímid.
  • Aïllar-se de la resta de companys de l'escola.
  • Ser dependent dels altres.

 

Hem de diferenciar aquestes conductes dels problemes de parla degudes a una falta de coneixement o fluïdesa del llenguatge. També s'ha de diferenciar dels trastorns del desenvolupament, de maduració o d'un trastorn de l'espectre autista. Finalment, també s'ha de descartar que no sigui un trastorn d'origen orgànic o sensorial, o bé conseqüència d'un fet emocionalment traumàtic.

La informació proporcionada en aquesta web, es només per el seu coneixement general i no és substitut de consells mèdics o professionals per a condicions mèdiques especifiques. Vostè no ha d’utilitzar aquesta informació per a diagnosticar o tractar cap problema de salud o malaltia sense consultar amb un professional mèdic.

Web actualitzada el dimarts 10 octubre 2017, 10:59