La Síndrome d'Asperger forma part de l'espectre dels desordres autístics.
Aquest nens presenten una tríada d'afectació en l'àrea social: dificultats en la relació social i en les vies de la interacció social, en l'àrea comunicativa: disminució de la comunicació verbal i no verbal, i en l'esfera imaginativa: afectant el joc, als interessos i podríem afegir, en l'entesa amb els altres.
El que distingeix la síndrome d'Asperger d'altres desordres autístics és una molt correcta habilitat amb el llenguatge, i més rarament, la coexistència del desordre amb incapacitats pel aprenentatge i dificultats en l'àrea psicomotora.
Són nens que tenen camps d'interès reduïts i absorbents, són generalment bons en les habilitats de memòria (fets, figures, dates, èpoques, etc.) i molts destaquen en les àrees de matemàtiques i coneixement del medi.
El nen lleument afectat resulta sovint no diagnosticat i pot semblar rar o excèntric,fins i tot alguns autors assenyalen la possibilitat que estiguem davant una variant del desenvolupament de la personalitat.
Utilitzen el llenguatge d'una manera lleument diferent i prenen sovint significats literals del que llegeixen o senten. Són més feliços amb rutines i un ambient estructurat, quan troben dificultat en decidir el que fer, tornen a les seves activitats preferides. Estimen la lloança, guanyar i ser els primers, però el fracàs, la imperfecció i la crítica els resulta difícils de suportar. El mal comportament està motivat per la seva falta d'habilitats psicosocials per comunicar les seves frustracions i ansietats.
Articles i Enllaços d'interès
Descobrir l'Asperger - PDF
Una àmplia visió d'aquest trastorn, encara no prou conegut, escrit des de l'experiència personal.
Autor: Ramon Cererols, 2010
El Síndrome de Asperger. Respuesta educativa - PDF
Los trastornos generales del desarrollo. Una aproximación desde la práctica.
Consejeria de Educación, Junta de Andalucía