En aquest apartat fem referència a la qualitat de les capacitats del nen de 0 a 4 anys en les seves habilitats de comunicació verbal i no verbal i de interacció social recíproca, independentment del nivell de llenguatge que tingui el nen i de les seves capacitats cognitives. En termes psicopatològics estaríem parlant de la presencia de possibles trastorns del espectre autista.
Els següents criteris són senyals d'alarma:
- contacte visual pobre, costa que miri o mantenir la mirada.
- no somriu a altres persones.
- rarament comunica emocions vers la expressió facial, és poc expressiu.
- no s'interessa pels altres nens o adults.
- no té interès en compartir amb altres persones coses que li agraden.
- no porta objectes als pares i tampoc senyala.
- el llenguatge moltes vegades és ecolàlic ( repetició de la parla ).
- las frases son sovint vocalitzacions sense significat i estereotipades.
- en omissió de llenguatge, no hi ha un ús espontani de gestos, o el seu ús és inapropiat.
- no hi ha joc simbòlic.
- el joc pot ser repetitiu i utilitza els objectes de manera no funcional.
- presenta comportaments estereotipats