"La dislèxia és un trastorn rellevant de l'aprenentatge que afecta la lecto-escriptura i que pot aparèixer al marge d'una intel·ligència normal, una escolarització adequada i un entorn sociofamiliar satisfactori."
Publicat a: Revista Tot Sant Cugat, n.1669
Data: 7 de Maig de 2019
La dislèxia és un trastorn rellevant de l'aprenentatge que afecta la lecto-escriptura i que pot aparèixer al marge d'una intel·ligència normal, una escolarització adequada i un entorn sociofamiliar satisfactori. Per comprendre què passa a nivell neurològic en la dislèxia, sabem que el cervell està format per dos hemisferis connectats entre si.
L'hemisferi esquerre està especialitzat en la informació dels processos del llenguatge i l'hemisferi dret està especialitzat en la informació visual i espacial. Actualment, les darreres investigacions valoren la dislèxia com una dificultat en la descodificació, un nen llegeix "bicicleta" i la veu representada, un nen dislèxic no arribaria al significat de la paraula. Intentar comprendre la relació entre fonemes-grafemes i la seva automatització durant la lectura és clau en les dificultats dels dislèxics. Per tant, és important a l'edat de 5-6 anys detectar-la, coincidint amb P-5 (el reconeixement de lletres i la velocitat lectora estaria en unes 15 paraules x minut a finals de curs). A 1r de Primària estaríem en unes 35 paraules x minut. Amb 7 anys, 2n de Primària, la velocitat lectora passa a ser ja d'unes 60 paraules x minut i acaben sobre 70 paraules x minut a fi de curs.