Seguint els criteris DSM-IV-TR de la Acadèmia Americana de Psiquiatria per donar-se un diagnòstic d'autisme s'han de complir sis o més manifestacions d'un conjunt de trastorns (1) de la relació, (2) de la comunicació i (3) de la flexibilitat. Es tenen també que complir com a mínim dos elements de (1), un de (2) i un de (3).
1. Trastorn qualitatiu de la relació, expressat com a mínim en dues de les següents manifestacions:
1.a. Trastorn significatiu en moltes conductes de relació no verbal, com la absència de mirada a els ulls, l'expressió facial, les postures corporals i els gestos per regular la interacció social.
1.b. Incapacitat per desenvolupar relacions amb iguals adequades al nivell evolutiu.
1.c. Absència de conductes espontànies encaminades a compartir plaers, interessos o èxits amb altres persones (per exemple, de conductes d'assenyalar o mostrar objectes d'interès).
1.d. Manca de reciprocitat social o emocional.
2. Trastorns qualitatius de la comunicació, expressats com a mínim en una de les següents manifestacions:
2.a. Retard o absència completa de desenvolupament del llenguatge oral (que no s'intenta compensar amb mitjans alternatius de comunicació, com els gestos o mímica).
2.b. En persones amb parla adequada, trastorn important en la capacitat d'iniciar o mantenir converses.
2.c. Fer servir un llenguatge estereotipat o repetitiu, o ús d'un llenguatge idiosincràtic.
2.d. Falta de joc de ficció espontani i variat, o de joc d'imitació social adequat al nivell evolutiu.
3. Patrons de conducta, d'interès o d'activitat restrictius, repetitius i estereotipats, expressats com a mínim en una de les següents manifestacions:
3.a. Preocupació excessiva per un focus d'interès (o varis) restringit i estereotipat, anormal per la seva intensitat o contingut.
3.b. Adhesió aparentment inflexible a rutines o rituals específics i no funcionals.
3.c. Estereotípies motores repetitives (per exemple, sacsejades de mans, retorçar els dits, moviments complexos de tot el cos, etc.).
3.d. Preocupació persistent per parts d'objectes.
Tanmateix abans dels tres anys, s'han de produir retards o alteracions en una d'aquestes tres àrees:
(1) Interacció social, (2) Objectiu comunicatiu del llenguatge o (3) Joc simbòlic.
I finalment el trastorn no s'explica millor per un Síndrome de Rett o per un trastorn desintegratiu de la infantesa.
Articles i Enllaços d'interès
Pla director de salut mental i addiccions. Pla d’atenció integral a les persones amb trastorn de l’espectre autista (TEA). - PDF
Barcelona: Direcció General de Regulació, Planificació i Recursos Sanitaris, Generalitat de Catalunya; 2012.
Los trastornos generales del desarrollo. Una aproximación desde la práctica.
Volúmen 1: Los trastornos del espectro autista - PDF
Consejeria de educación, Junta de Andalucía
Los trastornos generales del desarrollo. Una aproximación desde la práctica.
Volúmen 3: Prácticas educativas y recursos didácticos - PDF
Consejeria de educación, Junta de Andalucía
Manual para los primeros 100 dias.
Un manual para ayudar a las familias a obtener la información crítica que necesitan durante los primeros 100 días después de un diagnóstico de autismo. 2008 Autism Speaks Inc. Autism Speaks y Autism Speaks It’s Time To Listen & Design son marcas registradas pertenecientes a Autism Speaks Inc.
CATÀLEG DE SUPORTS PER A INFANTS I JOVES AMB TEA.
Aprenem, Associació per a la inclussió de persones amb Trastorns de l'Espectre autista (TEA). Versió 2.0, Febrer 2012
Catàleg de suport per a infants i joves amb TEA - PDF
Screening Autisme en nens petits - http://espectroautista.info/tests/espectro-autista/infantil/MCHAT
Lista de Verificación para el Autismo en Niños Pequeños Modificada (M-CHAT/ES)