El descens en el rendiment acadèmic, tot i no ser un dels símptomes principals dels trastorns de l’estat d'ànim, sovint n’és una conseqüència. Es deu, bàsicament a la dificultat per concentrar-se, l'apatia i a la desmotivació que generen aquest tipus de trastorns.
Tanmateix, un baix rendiment acadèmic de base pot generar símptomes afectius per la frustració i culpabilitat que genera.
Per valorar el rendiment és important tenir en compte la història escolar del nen, com canvis freqüents d'escola, valorant aquelles situacions negatives que poguessin haver influït al rendiment. S'ha de valorar també si les dificultats acadèmiques han estat presents sempre, o han aparegut de manera sobtada, la qual cosa indicaria una resposta reactiva a algun desencadenant.
És important avaluar el nen per saber les causes exactes del baix rendiment, que poden ser de diversa naturalesa per tal de poder fer l'abordatge més adequat en cada cas.
Si la causa del baix rendiment és un baix estat anímic caldrà ajudar al nen a afrontar les causes que generen els problemes afectius alhora que es reforçaran i rehabituaran les habilitats acadèmiques.
Si, en canvi, el baix estat anímic és conseqüència del baix rendiment caldrà conèixer i tractar les seves causes i alhora treballar l'autoestima global i acadèmica.