Les expectatives i el grau d'implicació dels pares en l’educació dels fills i els recursos oferts per ajudar-los són factors claus a tenir en compte que influeixen de forma considerable en el nivells d'aprenentatge obtingut pels fills .
Influiran desavantatges ambientals, culturals i econòmiques.
Hi han actuacions errònies que poden tenir conseqüències en el desenvolupament del nen en diferents àmbits ( llenguatge, autonomia, desenvolupament motriu…):
- Allargar l'ús del xumet o del biberó pot causar dislàlies.
- Utilitzar un llenguatge massa infantil ( diminutius ), no tenir paciència per deixar que s'expressi ( assenyalar les coses en comptes de dir el seu nom ) pot causar retards en la parla i llenguatge.
- Fer-li tot. No deixar que mengi o es vesteixi sol pot repercutir en la seva autonomia i en el seu desenvolupament motriu ( cordar botons, utilitzar coberts, etc.)
- I sobretot sobreprotegir-lo en excés davant les dificultats. Cal que el nen s'acostumi a assumir les conseqüències de les seves accions, per que aprengui dels seus errors.