"...un lector interessat sol ser un estudiant millor...."
Publicat a: Revista Tot Sant Cugat, n.1254
Data: 25 de març de 2011
Molts infants i adolescents arriben a nivells acadèmics alts amb dificultats en les àrees de l’escriptura. Això els causa problemes perquè els dificulta la comprensió de textos escrits.
Cal dir, abans de tot, que un lector interessat sol ser un estudiant millor. Per què? Si agafem un diari o una lectura d’entreteniment, els adults amb un lectura mecànica mes bona, aconsegueixen comprendre millor el text. Un preescolar de cinc anys acaba el curs llegint unes 15 PPM (paraules per minut), reconeix bé els fonemes i inicia la lectura mecànica.
En arribar al final de 1r de primària ha de llegir unes 35 PPM i encara no iniciarà la comprensió fins que arribi al primer trimestre de 2n de primària, amb uns 60 PPM. Amb tot, hi ha diferències, perquè mentre que uns comencen a llegir enllaçant, d’altres ja comencen a entendre el que llegeixen.
Els passos serien: adquisició de la lectura mecànica a 1er a 35 PPM; lectura comprensiva a 2n a 70-80 PPM; memorització a 3r a 80-90 PPM; a 4t 90-100 PPM i a 5è 100-110 PPM, etapa en que també es consolida l’ortografia arbitrària. Els adults llegim de 125 a 150 PPM en endavant i és imprescindible tenir un mínim de fluïdesa per poder estudiar en el futur amb comprensió. L'ajuda a temps fa que millorar la lectura millori la comprensió.