És l'etapa evolutiva que comprèn des del naixement fins a l'etapa preescolar.
És un dels moments del desenvolupament amb major capacitat de canvi ja que el cervell encara s'està formant. En aquests anys un ésser indefens i sense capacitat per sobreviure es converteix en un nen que pensa i s'emociona, que parla i corre, que es relaciona i comença a utilitzar les seves experiències.
Qualsevol problema té ara una més fàcil solució, és el millor moment per poder prevenir, detectar, diagnosticar i tractar qualsevol trastorn neurobiològic i / o psicoeducatiu.
El retard de la parla pot ser de caràcter simple i significa que és una parla que apareix més tardanament si bé en forma correcta, apareixent en el retard simple de la parla estructures de caràcter gramatical subjecte-verb-predicat més tard del tres i abans dels tres anys i mig d'edat, límit per plantejar una intervenció terapèutica.
Parlem de trastorn de la parla quan aquesta no es realitza correctament perquè es troben afectats els òrgans motrius que hi intervenen (llavis, llengua, dents, paladar i respiració).
Trobem quatre trastorns en la parla:
a) Dislàlia: trastorn en l'articulació dels fonemes que consisteix en l’absència, alteració o substitució d'un o més fonemes de causa benigna o per una possible patología en els òrgans fonoarticulatoris. Trobem 3 tipus de dislàlia:
1. Evolutiva: es produeix durant el desenvolupament de la parla fins als 4 anys ( els sons fricatius com la “r” fins els 5 anys ). Habitualment dins d'aquesta edat no precisa correcció i expressa una certa lentitud benigne.
2. Funcional: deguda a un mal funcionament del òrgans que intervenen a la parla. Es corregeix segons el so a partir dels quatre anys. Coincideix amb dificultats en el desenvolupament de la psicomotricitat fina o amb causes ambientals i/o educatives.
Dificultats més comuns:
Segons el so afectat trobem diferents tipus:
. rotacisme /r/ . sigmatisme /s/ . lambdacisme /l/
. gammacisme /g/ . deltacisme /d/, /t/ . betacisme /b/, /p/
. kappacisme /K/ . yeisme /ll/. . jotacisme /j/
3. Auditiva: deguda a un dèficit auditiu. Provocada molts cops per hipoacúsia intermitent per otitis mitja serosa.
b) Disglòsia: dificultat en la producció oral deguda a alteracions anatòmiques i/o fisiològiques ( no del SNC ). Pot ser labial ( llavi leporí ), lingual ( frenillo curt ), mandibular ( tipus d'oclusió ) o palatina ( paladar ogival ).
c) Disartria: dificultat en la producció oral deguda a una lesió del SNC.
c) Disfèmia o tartamudesa: és un trastorn que afecta la fluïdesa de la parla. Parlarem de disfèmia quan el nen al parlar repeteix o prolonga involuntàriament part d'una paraula o so i, a més s'observa una conducta d'esforç: desvia la mirada o mou el cap.
Entre els 3 i 4 anys molts nens titubegen al parlar i poden repetir síl.labes o paraules. Aquesta forma de parlar s'anomena disfèmia transitòria benigna, no precisa tractament i es supera amb l'edat.
Parlem de retard en el llenguatge quan hi ha una manca de desenvolupament del llenguatge a l’edat que normalment es presenta. El llenguatge es va perfeccionant i integrant fins els sis anys, aproximadament. Algunes conseqüències del retard del llenguatge són:
Criteris evolutius:
L'absència d'aquests criteris pot ser una senyal d'alarma.
Quan parlem d'alteracions lleus de la comunicació e interacció social ens referim, principalment, a aquells nens que els hi costa fer amics i relacionar-se amb els demés per un factor de timidesa i/o inhibició en situacions de relació social. Normalment, són nens amb un caràcter ansiós per la seva falta de maduresa emocional. Les senyals d'alarma les resumim en:
En aquest apartat fem referència a la qualitat de les capacitats del nen de 0 a 4 anys en les seves habilitats de comunicació verbal i no verbal i de interacció social recíproca, independentment del nivell de llenguatge que tingui el nen i de les seves capacitats cognitives. En termes psicopatològics estaríem parlant de la presencia de possibles trastorns del espectre autista.
Els següents criteris són senyals d'alarma: