És el període de desenvolupament que comença amb l'inici escolar i finalitza amb l´adolescència.
A aquesta edat el nen ha de sortir de casa seva i entrar a un món desconegut, on les persones que formen la seva família i el seu món fins a aquest moment, es queden fora. El seu èxit o fracàs en aquest període dependrà en part de les habilitats que hagi desenvolupat en els seus anys de vida anteriors. Aquest fet marca l'inici del contacte del nen amb la societat a la qual pertany, la qual fa exigències que requereixen de noves habilitats i destreses.
D'altra banda, la relació amb els pares canvia, iniciant-se un procés gradual d'independència i autonomia, i apareix el grup de amics com un referent important que es constitueix en un dels seus eixos centrals del desenvolupament.
La base de una bona convivència familiar es la adequada comunicació entre pares i fills i el respecte entre ells.
Dos factors importants són els que s'han de tindre en compte en la convivència familiar: primer que totes les persones pensem i actuem diferent, i segon que la família no s'escull, és una relació biològica d'atzar.
A partir d'aquí, la comunicació és la pedra angular que farà que unes positives relacions familiars siguin possibles. Les senyals d'alarma que poden expressar que hi han alteracions en la comunicació familiar són:
La manca d'habilitats socials significa tenir dificultats per relacionar-se i comunicar-se amb altres persones, i no tenir un bon autocontrol emocional.
Aquesta absència té com a conseqüència que el nen té dificultats per a tenir bones relacions amb persones del seu entorn. S'ha de diferenciar entre aquells nens que no tenen aquestes habilitats, els que anomenem nens no assertius passius d'aquells que en general si les tenen però no les usen adequadament a cada situació, els que anomenem nens no assertius agressius.
Les principals característiques que pot mostrar un nen no assertiu agressiu són:
Les principals característiques que pot mostrar un nen no assertiu passiu són:
El mutisme és la inhibició de la parla en totes les situacions.
El mutisme selectiu és un trastorn de la conducta, d'origen emocional, caracteritzat per la dificultat del nen per interactuar i parlar en determinades situacions. S'acostuma a manifestar quan s'incorpora a l'escola infantil o al traslladar-se a un nou centre escolar.
Els nens que manifesten aquestes conductes tenen una parla adequada i es comuniquen d'acord a la seva edat.
Les senyals d'alarma de mutisme selectiu són:
Hem de diferenciar aquestes conductes dels problemes de parla degudes a una falta de coneixement o fluïdesa del llenguatge. També s'ha de diferenciar dels trastorns del desenvolupament, de maduració o d'un trastorn de l'espectre autista. Finalment, també s'ha de descartar que no sigui un trastorn d'origen orgànic o sensorial, o bé conseqüència d'un fet emocionalment traumàtic.
Els nens que presenten alteracions lleus de la comunicació e interacció social els hi costa fer amics i relacionar-se amb els demés per un factor de timidesa i/o inhibició en situacions de relació social.
Normalment, són nens amb un caràcter ansiós que si no controlen, empitjora el procés. Les senyals d'alarma més habituals són:
Arribats a aquesta edat de 6 anys, ja s'haurien d'haver manifestat aquestes alteracions greus de la comunicació e interacció social amb les senyals d'alarma que anteriorment hem citat en la Primera Infància.
Tot i així, les senyals d'alarma per aquesta franja d'edat entre 6 a 12 anys, significatives de la possible presència de trastorns del espectre autista són: